Midsummer startar dotterbolag i Italien

Svenska solteknikföretaget Midsummer etablerar sig i Italien och startar dotterbolag i Rom. Midsummer Italia kommer att bedriva verksamhet inom produktion och försäljning av solpaneler.

VD på Midsummer Italia blir Jarno Montella, som tidigare i år rekryterades som internationell Business Development Manager. Jarno Montella har tidigare varit VD för Hanergys italienska dotterbolag.

”Det finns inget annat bolag i världen än Midsummer som kan tillverka så tekniskt avancerade och estetiskt häpnadsväckande solpaneler som WAVE, SLIM och BOLD. Det diskreta utseendet, tjockleken på endast två millimeter, böjbarheten och den enkla installationen placerar våra produkter i det absoluta toppskiktet av globalt tillgängliga solpaneler, säger Jarno Montella, VD, Midsummer Italia.

Jarno lyfter fram att produkterna är ideala för den nylanserade 110-procentiga skatterabatten som låter husägare i Italien installera solcellssystem gratis
. Han framhåller även det faktum att produkterna kan fästas på olika typer av isolerskikt, och därför fungera som en integrerad lösning för att isolera taket och producera el.

Midsummer planerar att utöka sin produktionskapacitet genom att starta en fabrik i södra delen av Italien med en toppkapacitet på 50MW solpaneler per år. Bolaget avser att få avsättning för sin planerade produktion genom försäljning till premiumkunder inom privatmarknaden via utvalda partners i Italien. Bolaget har även identiferat en möjlighet att förnya äldre takinstallationer med höga feed-in tariffer* och gamla solpanler. Genom att installera Midsummers paneler på dessa kan en högre produktion genereras och ett ökat värde på takinstallationen genereras.

”Det känns mycket bra att ha Jarno Montella som ledare för Midsummers italienska expansion. Hans breda erfarenhet inom internationell affärsutveckling samt specialkunskap om den italienska solcellsmarknaden gör honom till helt rätt VD för vårt nystartade dotterbolag Midsumer Italia”, säger Sven Lindström, VD, Midsummer.

*Feed-in tariffer är en statlig subvention för solel som garanterar ett högt förbestämt elpris på den producerade elen som säljs till nätet. Detta gör det lätt och säkert att veta framtida intäkter från anläggningen då dessa feed-in tariffer normalt gäller i 20 år.

Release (application/pdf)

Midsummer SLIM (image/jpeg)

Midsummer WAVE Järfalla (image/jpeg)

Midsummer WAVE (image/jpeg)