Kommuniké från Midsummer ABs (publ) årsstämma 2022

Den svenska tillverkaren av solcellstak Midsummer höll sin årsstämma den 7 juni. Stämman fastställde resultat- och balansräkningarna för 2021 samt valde Lars-Ola Lundkvist som ny styrelseledamot.

Lars-Ola Lundkvist är ny ledamot i Midsummers styrelse. Han är en internationell företagsledare med fokus på teknikföretag. Nuvarande och tidigare styrelse- och ledningsuppdrag inkluderar Lagercrantz Group, Kraftpojkarna AB, Deva Group, Beijer Electronics Group, Automation Region och ABB.

Stämman omvalde styrelseordförande Jan Johansson samt ledamöterna Philip Gao, Lisa Pers-Ohlsén, Johan Magnusson och Jan Lombach. Claes Hofmann avböjde omval.

I övrigt fattade Midsummers stämma följande beslut:

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för 2021 och beslutade att ingen utdelning för räkenskapsåret 2021 ska lämnas. Balanserade vinstmedel och årets resultat förs över i ny räkning.

Styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.

Stämman beslutade att avveckla sälj- och marknadskommittén samt revisionskommittén, samt att istället tilldela dessa arvoden till samtliga övriga ledamöter.

Ett årligt arvode om 400 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 250 000 kronor vardera till oberoende styrelseledamöter för verksamhetsåret 2022.

Årsstämman beslutade att omvälja KPMG AB som revisor, samt att arvodet för bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt riktlinjer för valberedning enligt de förslag som framgick av kallelsen.

Kontaktperson:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Nyhetsbreven innehåller information om
midsummer och solel i allmänhet

Hör av dig

Öppettider växel: