Midsummer skeppar två DUO-maskiner till kund i Kina

Det svenska solenergiföretaget Midsummer förbereder leverans av två av sina egenutvecklade DUO-system för tillverkning av tunnfilmssolceller till det amerikanska företaget Sunflare som ska installera dem i sin megafabrik i Nanjing, östra Kina.

– Det känns fint att kunna återuppta handeln med Kina, resten av Asien och resten av världen igen efter coronapandemin som stoppat alla affärer inom produktlinjen Produktionsutrustning i 18 månader eftersom vi inte kunnat resa och besöka kunder. Vi har väntat länge på att få komma igång igen och hoppas kunna återuppta och intensifiera kundmöten och försäljning av maskiner under de närmaste månaderna och åren, säger Sven Lindström, VD, Midsummer.

De två DUO-systemen som levereras i dagarna kommer att installeras i Sunflares nyaste megafabrik i Nanjing som maskiner nummer tre och fyra i en planerad serie av åtta maskiner – där finns redan två DUOs sedan tidigare som producerar tunnfilmssolceller i den stora fabriken som har byggts för att rymma åtta DUO-maskiner.

– Vi är helt övertygade om att tunnfilmssolceller av typen CIGS kommer att bli den ledande tekniken för att bygga integrerade solceller för olika applikationer: tak, fasader, fordon etc, Midsummers tillverkningsutrustning är överlägset bäst för att producera dessa typer av solceller och vår ambition är att öka antalet DUO-maskiner i vår fabrik till det maximala antalet åtta under 2022, säger Philip Gao, VD för Sunflare.

Förutom maskinutrustning tillverkar och installerar Midsummer lätta, diskreta och miljövänliga solcellstak för den svenska marknaden. Midsummer är Sveriges enda solcellstillverkare, med en unik egenutvecklad teknologi.

Kontaktperson:

Midsummer skeppar två DUO-maskiner till kund i Kina (application/pdf)

Back to the top

Monday-Friday 08.00-17.00