Invigning av Midsummers största solcellstak i Flen

Idag invigdes industriföretaget Precimas nya fabrik i Flen. Den täcks av ett 1700 kvm solcellstak från Midsummer vilket gör den till en av landets mest klimatsmarta fabriker med Sveriges största solcellstak av typen tunnfilm på en kommersiell byggnad.

Det är Precima Production AB, ett tillverkningsföretag inom finmekanik, som har installerat närmare 800 paneler av typen Midsummer BOLD på sin fabrik i Flen. Det motsvarar ca 158 kW och en yta av ca 1700 m2, ungefär så stort som en ishockeyrink. Det är Midsummers största solcellstaksorder någonsin.

– Det är mycket viktigt för oss att bedriva en klimatsmart och ”grön” verksamhet, för oss själva och planeten men också för att vi tror att det blir ett krav från kunderna i framtiden. Då räcker inte vackra ord och policyer utan det krävs konkret handling, säger Sture Wikman, VD för Precima.

– Förutom landets största tunnfilmstak arbetar vi med bl a fossilfria transportlösningar, återvinning och en rationell produktionsteknik som ska göra oss till ett klimatneutralt företag,

Den nya fabriken invigdes av Beatrice Ask, landshövding i Södermanlands län, i närvaro av ett fyrtiotal särskilt inbjudna.

– Detta solcellstak är en framtidsinvestering som Precima gör, och även en viktig insats för samhället. Har man en viss egen produktion av energi blir man som företagare mindre sårbar för både prissvängningar och för tillgång till den elektricitet man behöver. Jag är glad över det som Precima har gjort!, säger Beatrice Ask.

Ultralätt och flexibel solpanel optimal för fabrikstak

Midsummer BOLD är en ultralätt och flexibel solpanel som bland annat är avsedd för bitumen- och plastmembran som underlag, där slutprodukten blir ett diskret solcellstak. Midsummer BOLD är framtagen för större takytor på kommersiella fastigheter, industribyggnader, lagerlokaler och idrottsarenor men också flerbostadshus och privata bostäder.

– Detta är något av en milstolpe i utrullningen av avancerade solcellstak på industribyggnader, ett område vi satsar alltmer på. Traditionella solpaneler av kisel är för tunga för de flesta industritak och inte heller särskilt miljövänliga. Solpaneler av typen tunnfilm är lätta och taken behöver inte penetreras vilket ger dem en enorm potential att ge kommersiella byggnader egen elektricitet för drift, säger Sven Lindström, VD för Midsummer som är Sveriges enda tillverkare av solceller.

Kontaktpersoner:

Sture Wikman