”Det finns visst svensktillverkade etiska och miljövänliga solpaneler – helt fria från tvångsarbete”

Morgonens nyhet från Ekot (https://sverigesradio.se/artikel/svenska-solceller-kopplas-till-misstankt-tvangsarbete) att många solpaneler som vilar på svenska tak befaras vara tillverkade av tvångsarbetare i den kinesiska provinsen Xinjiang upprörde många. Dock ska man notera att det inte gäller alla solpaneler och att de som avses inte är ”svenska” – de är tillverkade i Kina och importerade till Sverige. Det finns bara en svensk tillverkare av solceller och det är Midsummer.

Nästan alla solpaneler som säljs och installeras i Sverige importeras från Kina. Ett undantag är Midsummer. Våra solceller tillverkas i en fabrik i Järfälla och jag kan garantera att den är helt fri från tvångsarbetare. Vi är den enda svenska tillverkaren av solceller vilket gör våra paneler inte bara etiska utan även mycket mer miljövänliga än importerade paneler.

Tack vare vår unika och egenutvecklade teknologi för produktion av lätta och flexibla tunnfilmssolceller använder vi inte kisel, som redan innan det hamnar i en solpanel släpper ut ganska mycket koldioxid, utan fyra metaller för att omvandla solstrålar till elektricitet. Vårt ljusabsorberande skikt är bara en hundradel så tjockt som i kiselsolceller. Inga aluminiumramar behövs heller vilket gör vårt s k klimatfotavtryck till enbart en tiondel så stort som importerade solpaneler, som oftast tillverkas med smutsig kolkraft och sedan fraktas på oljedrivna fartyg över halva världen innan de når svenska hamnar. Jag är faktiskt förvånad över att dessa importerade ”kolkraftspaneler” kan kallas miljövänliga.

Till detta kan man nu således addera en etisk dimension. För en medveten konsument borde valet vara lätt. Även återförsäljare och installatörer bör åta sig ett ansvar för att informera kunderna om produkternas kvalitet och hållbarhet – inte bara kränga det billigaste. Även politiker kan här få en släng av sleven för att tillåta tullfrihet för importerade asiatiska paneler, medan lokalt tillverkade paneler betalar lokala miljö- och andra skatter, följer strikta miljökrav och, som i Midsummers fall, sysselsätter ett hundratal personer plus underleverantörer.

Med tillverkning i Sverige har vi full kontroll på arbetsförhållanden, miljölagar med mera. Vi köper vårt material från företag i USA, Japan och Österrike. Vi har besökt samtliga dessa företag på plats och sett deras produktion. Vi har i Järfälla betydligt mindre materialåtgång än andra solceller och den mest energieffektiva processen i världen som ger det lägsta koldioxidavtrycket.

Vi ber bara om en rättvis spelplan och upplysta konsumenter. Jag vill gratulera Ekots skickliga reportrar till scoopet och hoppas på en fortsatt ingående bevakning av vår bransch.

Sven Lindström, VD, Midsummer

Sven Lindström, VD, Midsummer (image/jpeg)

Midsummer-0751 (image/jpeg)

Midsummer-0992 (image/jpeg)