Pressmeddelande

KTH slog svenskt rekord med hjälp av Midsummers flexibla solceller, 12 augusti 2014

Kungliga Tekniska Högskolan hamnade på en femte plats i Shell Eco Marathon, en tävling där europeiska högskolor tävlar med innovativa lösningar för hur långt man kan ta sig på energin som motsvarar en liter bränsle. KTH tävlade med tunnfilmssolceller gjorda av Midsummer, en ledande leverantör av utrustning för kostnadseffektiv tillverkning av flexibla tunnfilmssolceller av typen CIGS. Med hjälp av Midsummerssolcellslösning kunde KTH slå nytt svenskt rekord med 181,5 km/kWh.

Shell Eco Marathon är en tävling för högskolor som tävlar i hur långt de kan ta sig på energin som motsvarar 1 liter bränsle. Deltagarna i tävlingen ska komma upp med nya innovativa lösningar för att skapa bränslesnåla fordon. KTH deltog med bilen ”Elba” i klassen Urban Concept, där bilarna skall likna dagens personbilar.

- Nytt för i år var att solcellerna behövde integreras i bilens design. Den enda möjliga solcellslösningen som kunde integreras i Elbas aerodynamiska form var Midsummers flexibla solceller på rostfritt stål, som enkelt kunde följa karossens kurvatur utan att spricka. Denna lösning hade varit omöjlig med kiselsolceller, eftersom de spricker så lätt, säger Alex Witt, produktionschef på Midsummer.

- I årets tävling använde sig KTH av fjolårets bil som byggdes om utefter de nya reglerna. De specialtillverkade flexibla solcellsmodulerna placerades ut strategiskt på karossen för att optimera exponeringen av solen och seriekopplades sedan för att skapa så hög spänning som möjligt i systemet, förklarar Alex Witt vidare.

I tävlingen, som hölls i Rotterdam i Nederländerna, lyckades den nya ”upphottade” Elba slå nytt svenskt rekord med 181,5 km/kWh, vilket kan liknas med att bilen kunde köra från Stockholm till Gävle för en kostnad på cirka 1 kr.

Midsummer är en världsledande leverantör av nyckelfärdiga produktionslinjer för kostnadseffektiv tillverkning av flexibla tunnfilmssolceller av typen CIGS (koppar, indium, gallium och selenid). Midsummer har utvecklat en snabb process för tillverkning av dessa solceller som använder sputtring av alla lager i solcellsstrukturen. Detta möjliggör kostnadseffektiv och skalbar tillverkning av tunnfilmssolceller.

Till skillnad från de mer vanliga kiselbaserade solcellerna, använder Midsummers CIGS-solceller substrat av rostfritt stål och är fria från kadmium. Dess flexibilitet och lätta vikt gör dem idealiska för membrantak, deponier, fordon och andra strukturer där traditionella kiselsolceller är för stela eller tunga.

Midsummer är ett av Sveriges mest uppmärksammade miljöteknikföretag och har bl a utsetts till ett av Sveriges hetaste inkubatorbolag (ALMI), ett av Sveriges hetaste teknikföretag (33-listan) och flera gånger omnämnts som ett av landets snabbast växande teknologiföretag (Fast 50, Deloitte). Midsummer var det snabbast växande miljöteknikföretaget i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) åren 2007-2011.

För bilder på tunnfilmssolceller och Midsummers tillverkningsutrustning vänligen gå tillhttp://www.midsummer.se/pressmediagallery.html.För ytterligare information vänligen kontakta:Sven LindströmVD, MidsummerEpost: sven.lindstrom@midsummer.seTelefon: +46-8-525 09 610

Midsummer är en ledande leverantör av utrustning för kostnadseffektiv tillverkning av flexibla tunnfilmssolceller av typen CIGS. Midsummers nyckelfärdiga produktionslinjer är kompakta, helt skalbara och möjliggör småskalig produktion av solceller och moduler. Midsummers kunder är tillverkare av tunnfilmssolceller över hela världen. Tunnfilmssolceller av typen CIGS växer i popularitet tack vare sin låga vikt, flexibilitet och hållbarhet.

Användningsområdena är t.ex. flytande moduler, fordon, avfallsanläggningar, bärbar energiproduktion och membrantak på fabriker, kontor och andra byggnader som inte är starka nog för traditionella glasmoduler, eller där fastighetsägaren inte vill penetrera tätskiktet. Midsummer grundades 2004 av personer med en bakgrund från tillverkningsutrustning av optiska skivor och fotomaskindustrin. Midsummer har sitt huvudkontor i Stockholm. Midsummer var det snabbast växande miljöteknikföretaget i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) åren 2007-2011 enligt Deloitte.

För mer information, besök: www.midsummer.se Om tunnfilmssolceller av typen CIGS

CIGS står för koppar - indium - gallium - selen, en metallegering som omvandlar energin i ljuset direkt till el i solceller (PV). CIGS-absorbenter placeras på ett underlag av rostfritt stål tillsammans med elektroder på framsidan för att producera elektricitet. Cellerna seriekopplas och täcks av ett skyddande skikt av plast för att bilda en tunn flexibel solcellsmodul.